Nie każdy samochód jest taki sam. W każdym znajdziemy jednak parę niemal identycznych części. Są one bowiem niezbędne do prawidłowego działania pojazdu. Jedną z nich jest cały układ kierowniczy. Bez niego niemożliwa byłaby jazda samochodem, nie spełniałby on zatem swojej podstawowej roli i funkcji. Dzisiaj przyjrzymy się temu, jak działa układ kierowniczy.
Budowa układu kierowniczego
Jak jest zbudowany i jak działa układ kierowniczy? Otóż każdy układ składa się z kilku tych samych elementów. Pierwszym z nich, widocznym w kabinie kierowcy, jest koło kierownicy. Dzięki niemu możliwy jest skręt kół pojazdu. Kolejnym elementem układu jest kolumna kierownicy z jednej strony bezpośrednio połączona z kołem kierownicy, z drugiej – z przekładnią kierowniczą i jej obudową. W ich pobliżu zamontowane jest również ramię kierownicze, które pośredniczy w procesie przenoszenia obrotu kierownicy na koła skrętne. Wszystkie te części składają się na mechanizm kierowniczy samochodu.
Drugim mechanizmem, jaki występuje w prawidłowo działającym układzie kierowniczym, jest mechanizm zwrotniczy. Części umożliwiające jego pracę to przede wszystkim wszelkie dźwignie, cięgna, tuleje, a także zwrotnice. W jego skład wchodzi zatem zwrotnica z dźwigniami na sztywnej osi, drążek i dźwignia kierownicza. Cały mechanizm gwarantuje prawidłowy, zsynchronizowany skręt obu kół przednich.
Ruch pojazdu nie byłby możliwy bez sprawnej maglownicy. Przekładnia kierownicza może występować w samochodzie w różnych odsłonach. Wciąż najbardziej popularne są najprostsze pod względem budowy przekładnie zębatkowe. W procesie przełożenia ruchu kierownicy na skręt kół bierze w tym przypadku udział listwa z kołem zębatym. Przekładnia kierownicza śrubowa ma w swoim wnętrzu śrubę, a ślimakowa i globoidalna – ślimaka o różnej średnicy.
Jak działa układ kierowniczy podczas jazdy?
Warto zastanowić się jak działa układ kierowniczy ze względu na jego wzmożoną eksploatację podczas każdej jazdy samochodem. Prawidłowe użycie oraz skrupulatnie wykonywany serwis układu kierowniczego pozwoli uniknąć poważnych awarii samochodu. Ponieważ maglownica jest częścią, którą w samochodzie podczas jazdy używamy bez przerwy, narażona jest na oddziaływanie dużych sił. Nic więc dziwnego, że może dość szybko się zepsuć lub po prostu zużyć.
Gdy skręcamy kierownicą, impuls świadczący o ruchu biegnie za pośrednictwem kolumny kierownicy aż do przekładni kierowniczej. Ruch przekazany zostaje do ramienia kierowniczego, a stamtąd wędruje do mechanizmu zwrotniczego. Dopiero w tym momencie następuje oczekiwany i pożądany przez kierowcę skręt kół. Ramię oddziałuje bezpośrednio na drążek kierowniczy, a on decyduje o tym, w jakim stopniu poruszy kołami. Obrót zwrotnic jest bowiem ostatnim etapem pracy układu kierowniczego.
Usterka, awaria – czy to coś poważnego?
Usterki układu kierowniczego zdarzają się dosyć często ze względu na wysoki poziom eksploatacji tych części. Niegroźne usterki nie są na szczęście trudne do usunięcia. Niektóre z nich, takie jak luzy lub blokadę kierownicy jesteśmy w stanie zniwelować samodzielnie dzięki śrubie regulującej.
Podstawowe objawy wysłużonej przekładni kierowniczej to: stuki, wspomniane wcześniej kłopoty z kierowaniem, nieprawidłowe działanie lub brak wspomagania kierownicy, wilgoć na maglownicy lub nawet widoczne gołym okiem wycieki. Dwa ostatnie symptomy kategorycznie nie mogą zostać przez kierowcę zbagatelizowane. Świadczą bowiem o znacznym zużyciu przekładni kierowniczej, a jazda z zepsutą maglownicą stwarza ogromne ryzyko. Gdy układ kierowniczy nie działa w sposób prawidłowy, mamy wrażenie, że nasz samochód nas „nie słucha”. Traci sterowność, przyczepność, zbacza z obranego toru jazdy. Zwlekając z naprawą, ryzykujesz wystąpieniem poważnej awarii, która może na dłużej unieruchomić Twój samochód.
Dbam o części samochodowe – wiem, jak działa układ kierowniczy
Zdając sobie sprawę z ilości ruchów, które wykonujemy kierownicą podczas każdorazowej podróży samochodem, oczywista wydaje się konieczność kontroli stanu układu kierowniczego. Kto jednak z nas zagląda pod maskę samochodu (lub jeszcze głębiej), by szczegółowo przyjrzeć się wszystkim jego częściom? Dlatego też, w nawyk powinno wpaść nam sprawdzanie stanu technicznego tego układu podczas rutynowych kontroli samochodu, jakie zlecamy mechanikom w warsztatach.
Jeśli jednak zaniedbamy stan maglownicy, nie musimy bardzo się martwić. W wielu warsztatach i serwisach samochodowych możemy skorzystać z oferty, jaką jest regeneracja maglownicy. Polega ona na demontażu wszystkich części przekładni, usunięciu ich usterek lub wymianie elementu na nowy i ponownym montażu. Warto jednak mieć na uwadze, że czasami porządne czyszczenie przekładni może przyczynić się do poprawy stanu technicznego maglownicy, a nam pomoże zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.
Poniżej film pokazujący, jak działa układ kierowniczy w samochodzie.