Uszkodzona maglownica – najczęstsze usterki przekładni kierowniczej

Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej związane są zwykle z jej wysokim stopniem zużycia. Eksploatacja tych elementów zachodzi bowiem podczas każdorazowego przemieszczania się pojazdem. Niemożliwa jest przecież jazda samochodem bez poruszania kierownicą. Nawet podczas jazdy prosto, kierowcy wykonują ledwo zauważalne ruchy.

Żaden ruch nie umknie jednak uwadze części wchodzących w skład układu kierowniczego. To ich idealna współpraca umożliwia bezpieczną jazdę samochodem. Sterowność, przyczepność, zwrotność – wszystkie te cechy pojazdu zawdzięczamy właśnie im. Powinniśmy więc dbać o ich dobry stan techniczny. Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej są wręcz niemożliwe do przegapienia. Czujność i ostrożność kierowcy są tu na wagę złota.

Układ kierowniczy i wspomaganie kierownicy

Pierwszym elementem układu kierowniczego, widocznym już gołym okiem w przedziale kierowcy, jest koło kierownicy. To ono jako jedyny element układu ma styczność z rękami kierowcy. Za pośrednictwem kierownicy ich ruch przekazywany jest na dalsze części – kolumnę kierowniczą, przekładnię kierowniczą oraz zwrotnice. Dopiero po pokonaniu tej drogi ruch zostaje przełożony na skręt kół. Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej występują w wyniku jej przeciążenia i nieodpowiedniej eksploatacji. Praca układu kierowniczego nie jest zbyt skomplikowana. Jednak ze względu na dokładność swojego działania, konstrukcje okazują się dosyć misterne. Jedynie współpraca wszystkich elementów umożliwia bezpieczne pokonywanie tras i dystansów.

Pracę układu kierowniczego ułatwia wspomaganie kierownicy. Dzięki niemu ruch obrotowy kierownicy jest lekki. Kierowca nie musi wobec tego wkładać siły w prowadzenie samochodu. Jest to istotne zwłaszcza w ruchu miejskim, gdzie co rusz napotykamy ciasne przestrzenie. Parkowanie w zatłoczonym parkingu, wyjazd z wąskiej uliczki – to tylko niektóre z sytuacji, w których przyda się nam wspomaganie kierownicy. To jeszcze jeden powód, dla którego warto dbać o stan techniczny układu kierowniczego w samochodzie. Zaniedbany może doprowadzić nawet do tego, że w naszym pojeździe wystąpi awaria wspomagania kierownicy. Wówczas jazda nie będzie już taka przyjemna.

Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej – objawy

Ponieważ objawy zepsutej maglownicy są słyszalne i odczuwalne, trudno je „przegapić”. Niepokój u kierowcy mogą wzbudzać takie symptomy nieprawidłowości jak: stuki w maglownicy, zgrzyty, odgłosy pukania dochodzące spod maski samochodu, luzy na kierownicy lub jej blokada, brak sterowności, wyciek z maglownicy bądź jej „pocenie się”. Każdy z nich należy sprawdzić. Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej to: uszkodzenie listwy zębatkowej, niesprawny zawór rozdzielający olej, wytarcie tulei, niedrożność kanałów, wycieki oleju (zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym), spadek siły wspomagania kierownicy.

Jeżeli nie zbagatelizujemy objawów usterki i zareagujemy stosunkowo szybko, możemy zapobiec wystąpieniu poważnych awarii. Przekładnia kierownicza jest bowiem istotną częścią pojazdu. Wszystko to ze względu na rolę, jaką odgrywa podczas prowadzenia i kierowania samochodem. Wystarczy brud, zanieczyszczenie, korozja, by uszkodzenia doznały zęby zębnika, co może zaburzyć pracę pozostałych elementów. Zniszczenie uszczelnień, wieloletnia eksploatacja, zużycie pompy hydraulicznej i oleju – to również bezpośrednie przyczyny występowania usterek w przekładni kierowniczej. W konsekwencji jazda z zepsutą maglownicą stwarza zagrożenie w ruchu drogowym i może doprowadzić do wystąpienia niebezpiecznych kolizji.

Co zrobić z zepsutą maglownicą?

Usterki układu kierowniczego są częstą przyczyną wizyt kierowców u mechaników. Samodzielna naprawa jest możliwa, ale wiąże się z pewnym ryzykiem. Nie będąc specjalistami, nigdy nie możemy być pewni, czy nasza diagnoza okaże się trafna. A jazda z zepsutą maglownicą jest niebezpieczna nie tylko dla nas, ale i dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Co zrobić, jeśli podejrzewamy awarię układu kierowniczego, w tym przekładni kierowniczej? Najprościej skorzystać z pomocy fachowców. Oni przedstawią nam możliwe rozwiązania sytuacji, a my zdecydujemy, które z nich jest w naszym przypadku najlepsze. Oprócz wymiany części na nową coraz częściej wybieraną opcją jest regeneracja przekładni kierowniczej. Pozwala bowiem zaoszczędzić pieniądze i czas. Wymontowaną maglownicę dostarczamy do warsztatu mechanicznego, który zajmuje się ich regeneracją. Tam specjaliści rozpoczynają swoją pracę od demontażu wszystkich elementów przekładni. Dzięki temu możliwa jest szeroka diagnostyka jej stanu technicznego. Kolejnym krokiem jest wymiana uszkodzonych podzespołów, czyszczenie pozostałych elementów i odświeżenie wyglądu całej części. Po tych pracach specjaliści dokonują ponownego montażu elementów na swoje miejsce i sprawdzają szczelność oraz działanie maglownicy. Regenerowana część przechodzi skrupulatne kontrole jakości. Dzięki temu zyskujemy gwarancję, że otrzymujemy dobry produkt, który jakością odpowiada nowej części.

Najczęstsze usterki przekładni kierowniczej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Main Menu

Call Now Button