Każdy właściciel samochodu nieraz boryka się z licznymi awariami i usterkami, które dotyczą używanego pojazdu. Często jednak sami nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nawet niewielkie stukanie i gwizdy mogą być sygnałem dużych problemów. Ich przyczyną może być bowiem uszkodzona maglownica. Jak rozpoznać objawy zepsutej przekładni kierowniczej?
Dużo w rękach kierowcy
Mimo że zepsuta przekładnia kierownicza rzadko nie daje żadnych objawów, często są one na tyle błahe, że właściciele samochodów bagatelizują je. Niemniej to właśnie kierowcy najczęściej dostrzegają pierwsze objawy zepsutej przekładni kierowniczej. Wówczas powinni udać się do specjalistycznego warsztatu, w którym doświadczeni mechanicy prawidłowo zdiagnozują usterkę. Zwlekanie z profesjonalną diagnozą stanu maglownicy, może doprowadzić do poważnych usterek całego układu kierowniczego.
Często bywa również i tak, że awarię zepsutej przekładni kierowniczej dostrzega dopiero mechanik przy okazji rutynowego przeglądu lub innych prac naprawczych. Najlepszą sytuacją jest jednak ta, w której sami dostrzegamy pierwsze nieprawidłowości w pracy układu kierowniczego. Wtedy powinniśmy skorzystać z fachowej pomocy specjalisty. Objawy zepsutej przekładni kierowniczej mogą także okazać się fałszywymi i nie zagrażać bezpieczeństwu naszej jazdy. Bywa i tak, że usterka jest na tyle mało poważna, że można nadal z nią jeździć i nie ma ona wpływu na komfort jazdy.
Objawy zepsutej przekładni kierowniczej
Nie każda maglownica wymaga naprawy czy całkowitej wymiany. Samodzielnie możemy zdiagnozować jej stan, jednak tylko jeśli uważnie przyjrzymy się zachowaniu samochodu podczas jazdy. Większość objawów awarii da się wyczuć lub wysłuchać. Niedoświadczony kierowca często nie zwróci uwagi na subtelne objawy uszkodzonej maglownicy.
Najczęściej występujące objawy zepsutej przekładni kierowniczej:
Wyciek płynu
Najbardziej oczywistym i widocznym objawem zepsutej przekładni kierowniczej jest wyciek płynu wspomagania. Takiego objawu nie sposób zbagatelizować. W pierwszej kolejności powinniśmy zlokalizować źródło wycieku. Najczęściej dotyczy on pompy wspomagania lub samej maglownicy. Znaczne uszkodzenie może spowodować nie tylko zawilgocenie, ale i poważniejszy wyciek z maglownicy lub wałka rozdzielacza przekładni kierowniczej.
Wilgotna/mokra maglownica
Najczęściej awaria opisywana jest jako pocenie się maglownicy. Oznacza nic innego jak po prostu przeciek płynu z uszczelniaczy. Powodem cieknięcia może być również uszkodzenie korpusu przekładni kierowniczej.
Stukanie
Słyszalne w obrębie maglownicy lub kierownicy. Objawy są niemożliwe do przeoczenia, wręcz uciążliwe w trakcie jazdy samochodem. Najczęściej wina tkwi tu po stronie wyrobionych zębatek, tulejek prowadzących, luzów w krzyżakach. Najbardziej słyszalne stuki zauważamy zazwyczaj podczas jazdy samochodem po wszelkiego typu nierównościach.
Luzy wyczuwane na kierownicy
Powinny skłonić nas do szybkiej wizyty u mechanika. Samodzielne próby naprawy tej usterki najczęściej kończą się uszkodzeniem zębów na listwie. Luzy na kierownicy to nic innego jak brak odpowiedzi przekładni kierowniczej na ruchy kierownicą. Mimo że prowadzisz samochód, to nie wykonuje on manewrów skręcania. Luz na kierownicy uniemożliwia bowiem prawidłowy ruch kół.
Blokada kierownicy
Najczęściej jej przyczyną są wyłamane zęby zębatki. Blokada, podobnie jak luzy na kierownicy, uniemożliwia prawidłowe sterowanie samochodem. Musimy w tej sytuacji przyjrzeć się również stopniowi korozji elementów przekładni kierowniczej. Rdza może przyczyniać się do szybszego ich zużycia.
Problemy ze wspomaganiem kierownicy
Wśród nich możemy wymienić całkowity brak wspomagania, wspomaganie działające przy obrocie kierownicy tylko w jedną stronę, za lekkie lub za ciężkie działanie wspomagania. Oprócz awarii samego układu wspomagania, objawy te mogą świadczyć o innych problemach. Najczęściej dotyczą uszkodzeń rozdzielacza, czujnika położenia wałka atakującego, pompy wspomagania, uszczelniaczy.
Luz między zębami maglownicy
W budowie przekładni obecne są liczne śruby. Często zdarza się ich poluzowanie, które wpływa na pracę całej zębatki. Luz może być widoczny również między zębami maglownicy, a najczęściej spowodowany jest ich zużyciem i starciem.
Jeśli w twoim samochodzie zauważysz opisywane powyżej problemy zapraszamy do naszego działu w ktrórym dowiesz się jak zdiagnozować objawy zepsutej przekładni kierowniczej
Długotrwały proces
Zębatkowa przekładnia kierownicza występuje w większości samochodów poruszających się po naszych drogach. Jej prawidłowe funkcjonowanie niezbędne jest dla bezpiecznej i komfortowej jazdy. Na jej stan techniczny zwracać uwagę powinni wszyscy właściciele samochodów: osobowych, dostawczych, ciężarowych i autokarów.
Przekładnia kierownicza zużywa się z biegiem czasu. Nie jest to proces krótkotrwały, do którego dochodzi z dnia na dzień. Najczęściej przed wystąpieniem słyszalnych lub odczuwalnych objawów, zużycie maglownicy jest już znaczne. Wraz z psującą się przekładnią kierowniczą kierowca przyzwyczaja się do zmiany jej trybu pracy. Co za tym idzie, często zmiana ta jest praktycznie niedostrzegalna, zwłaszcza jeśli często korzystamy z naszego samochodu. Dopiero gdy zużycie jest bardzo duże, przekładnia kierownicza zaczyna dawać widoczne oznaki swojego złego stanu technicznego.
Maglownica
Maglownica jest podstawowym elementem układu kierowniczego. Uznajemy ją za jedną z najważniejszych części w pojeździe. Wszystko dlatego, że bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo, ponieważ odpowiada za kierunek poruszania się pojazdu. Dzięki swojemu działaniu wpływa również na proces wspomagania kierownicy. Bez jej prawidłowego działania niemożliwe jest utrzymanie pożądanego toru jazdy. Co za tym idzie, poważna awaria maglownicy może doprowadzić do tragicznych wydarzeń.
Ponieważ maglownica zużywa się podczas każdej jazdy samochodem, jest ona częścią, która stosunkowo często ulega awarii. Ponieważ istnieje wiele rodzajów maglownic, niemożliwe staje się udzielenie uniwersalnej porady na temat jej naprawy. Aby prawidłowo przeprowadzić diagnozę stanu tej części, mechanik musi znać model samochodu, z którego pochodzi maglownica. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie pomyłek w ocenie budowy, sprawności i prawidłowego jej funkcjonowania.
Regeneracja przekładni kierowniczej
Jeśli już dojdzie do uszkodzenia przekładni kierowniczej, należy jak najszybciej usunąć usterkę. Pomoże to zapobiec dalszemu postępowaniu awarii i uchroni nas przed koniecznością kupna nowej maglownicy. Doradzanym i najczęściej wybieranym sposobem naprawy jest regeneracja przekładni kierowniczej.
Regeneracja przekładni kierowniczej polega na jej demontażu, ocenie stopnia zużycia i lokalizacji usterek. W następnej kolejności mechanicy dokonują koniecznych napraw, uwzględniając konieczność wymiany podzespołów, konserwacji i malowania poszczególnych elementów maglownicy. Ostatnim etapem regeneracji przekładni kierowniczej jest kontrola jej jakości i ponowny montaż poszczególnych elementów. Wszystkie z nich muszą zostać dokładnie połączone i uszczelnione. Maglownica jest bowiem częścią składającą się z wielu elementów, dokładnie ze sobą współpracujących.
Podsumowanie
Wymienione przez nas podstawowe objawy zepsutej przekładni kierowniczej mogą świadczyć również o obecności innych usterek w naszym samochodzie. Oprócz awarii przekładni kierowniczej równie często diagnozowane są między innymi źle ustawione koła, ich nieprawidłowy rozmiar, nieprawidłowe ciśnienie powietrza w oponach, a także ubytki płynu układu wspomagania. Dlatego też istotna jest konsultacja naszych podejrzeń i wątpliwości z mechanikiem, który dokona specjalistycznej diagnozy stanu maglownicy.
Biorąc pod uwagę częstość awarii, które występują w przekładniach kierowniczych, warto zauważyć, że bez wątpienia jest to część, która może szybko się zużywać. Wiele zależy od sposobu jej eksploatacji i czujności kierowcy. Odpowiednia i szybka reakcja pozwala nam na dokonanie szybkich prac naprawczych. Usunięcie nieskomplikowanej usterki nie wymaga też dużych nakładów pieniężnych.