porady techniczne

Często zadawane pytania

Mając świadomość złożoności zagadnień związanych z przekładniami kierowniczymi, przygotowaliśmy dla Państwa dział Porady techniczne w formie zbioru często zadawanych pytań, tzw. FAQ. Zachęcamy również do zapoznania się z sekcją Diagnoza usterki przekładni kierowniczej oraz Tabela diagnostyczna w których przygotowaliśmy zestawienie najczęściej występujących objawów uszkodzenia przekładni kierowniczej oraz możliwe rozwiązania usterki.

PORADY TECHNICZNE

Co to jest przekładnia kierownicza?

Przekładnia kierownicza to podstawowy element mechanizmu kierowniczego każdego pojazdu. Zapewnia ona prawidłowy tor jazdy, odpowiednią przyczepność do podłoża oraz stabilność podczas jazdy. Dzięki przekładni kierowniczej możliwe jest przełożenie siły i ruchu rąk kierowcy na ruch kół jadącego pojazdu.

Jakie są rodzaje przekładni kierowniczych/maglownic?

Obecnie w samochodach najczęściej stosowane są przekładnie: zębatkowe ze wspomaganiem hydraulicznym, elektryczno-hydraulicznym, elektrycznym, przekładnie bez wspomagania, a także listwowe oraz ślimakowe.

Czy każdą przekładnię kierowniczą można zregenerować?

Tak, pod warunkiem, że jej uszkodzenia nie są wynikiem wypadku lub kolizji samochodu. Jeśli stan techniczny maglownicy uniemożliwia jej regenerację, niezwłocznie informujemy o tym klienta.

Czy jedną przekładnię kierowniczą można regenerować kilkukrotnie?

Tak, należy jednak pamiętać, że każde następne uszkodzenie wpływa na prawidłowe działanie maglownicy. Jej jakość zależy od zdiagnozowanej usterki i możliwości przeprowadzenia naprawy. Jeśli po dokonaniu diagnozy nasi specjaliści uznają, że nie nadaje się ona do regeneracji, informujemy o tym zleceniodawcę.

W jaki sposób mogło dojść do uszkodzenia przekładni kierowniczej w moim samochodzie?

Do uszkodzenia może doprowadzić wiele czynników. Nawet najechanie na wyższy krawężnik czy wjechanie w dziurę może spowodować nieznaczną usterkę i rozszczelnienie układu.

Lepiej przeprowadzić regenerację czy zakupić nową maglownicę, gdy jest ona mocno zużyta?

Przekładnia po prawidłowo i fachowo wykonanej naprawie będzie funkcjonować prawidłowo. Zregenerowana maglownica swoją jakością odpowiada najczęściej tym fabrycznie nowym.

Które elementy „tuningu” mojego auta szczególnie szkodzą maglownicom?

Zabójcze dla kondycji przekładni kierowniczych są zwłaszcza szerokie, niskoprofilowe koła. Jeśli w naszym samochodzie używamy felg nawet o kilka rozmiarów większych niż zalecane przez producenta, należy pamiętać, że stanowią one znaczne obciążenie. Wówczas musimy liczyć się z możliwością wystąpienia dużych luzów na przekładni.

Jak rozpoznam, że moja przekładnia kierownicza ma usterkę?

Najczęstsze „objawy” usterki to: opór przy wykonywaniu manewrów, nietypowe odgłosy przy pokonywaniu nierówności lub wykonywaniu manewrów kierownicą czy też zauważalne wycieki z przekładni.

Na czym polega proces regeneracji maglownicy?

Regeneracja maglownicy składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest demontaż wszystkich jej elementów, ich oczyszczenie i diagnoza usterki. Następnie przystępujemy do właściwych prac naprawczych. Mają one na celu zniwelowanie usterki i przywrócenie pełnej sprawności przekładni kierowniczej. Kolejnym etapem regeneracji jest malowanie, szlifowanie i ponowny montaż wszystkich elementów. Ostatecznie zmontowana maglownica poddawana jest specjalistycznym testom. Mają one na celu kontrolę jej jakości i stanu technicznego.

Jak długo trwa proces regeneracji maglownicy?

Regeneracja najczęściej zajmuje od 24 do 48 godzin.

Na jakich podzespołach naprawiane są przekładnie kierownicze?

Wszelkie podzespoły i części wykorzystywane przez nas w procesie regeneracji przekładni kierowniczych są oryginalne. Nie używamy bowiem zamienników ani części używanych, a te, z których korzystamy, odpowiadają sprzętowi, jakim posługują się fabryki montażowe.

Jaki jest koszt regeneracji przekładni kierowniczej?

Regeneracja maglownic mechanicznych to koszt około 500 PLN. Koszt zakupu zregenerowanego towaru to najczęściej około 1000 PLN, natomiast koszt regeneracji i kaucji to około 1600 PLN. Ostateczna kwota zależy jednak od stanu technicznego maglownicy oraz koniecznych napraw.

Co oznacza, że towar jest zregenerowany?

Zregenerowany towar to przekładnia złożona na nowej listwie zębatej i z wykorzystaniem nowych uszczelnień, który również obejmuje roczna pisemna gwarancja.

Co oznacza regeneracja towaru z kaucją?

Regeneracja towaru z kaucją oznacza, że regenerując przekładnię kierowniczą, decydujesz się na wykorzystanie możliwości zwrotu uszkodzonej przekładni w późniejszym terminie. W naszym sklepie kupujesz zregenerowany sprzęt, a w ciągu 14 dni od kupna odsyłasz nam również uszkodzoną przekładnię kierowniczą ze swojego pojazdu. Wtedy też kaucja wraca na Twoje konto bankowe.

Czy na zregenerowaną maglownicę otrzymam gwarancję?

Maglownice są odnawiane do standardu identycznego ze standardem fabrycznie nowych przekładni, w dodatku posiadają roczną gwarancję REGENT.

Czy po założeniu przekładni kierowniczej powinienem skontrolować jej stan?

Każda przekładnia kierownicza, którą regenerujemy w naszym sklepie, przechodzi restrykcyjne testy kontroli jakości oraz testy obciążeniowe. Nie ma więc potrzeby dodatkowego kontrolowania jej stanu. Jeżeli jednak klient chce dodatkowo ocenić jej działanie, zachęcamy do kontaktu z warsztatami samochodowymi i stacjami kontroli pojazdów, które współpracują z naszym sklepem.

Szybka diagnoza usterki przekładni kierowniczej

O przekładnię kierowniczą warto dbać przede wszystkim dlatego, że stanowi ona istotny element całości układu kierowniczego. Nie wszystkie problemy przy kierowaniu pojazdem oznaczają jednak wadę lub usterkę maglownicy. Dlatego warto czujnie obserwować i oceniać jej sprawne funkcjonowanie. W szczególności, że od jej prawidłowego działania zależy komfort oraz bezpieczeństwo podróży samochodem. Należy zatem sprawdzać każdą wątpliwość. W ramach porad technicznych przygotowaliśmy zestawienie najczęściej występujących objawów ze strony układu kierowniczego.

OBJAWY

Duże opory przy skręcie w jedną stronę

W tym przypadku w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy mamy prawidłowo wyregulowane hydrauliczne ograniczniki ciśnienia. Opory przy wykonywaniu skrętu kierownicą mogą również zwiastować zapowietrzoną przekładnię oraz układ hydrauliczny, nieprawidłowe ciśnienie w oponach, nieprawidłowe ich ustawienie lub duży opór na zwrotnicy koła. Wszystkie te usterki mogą również wpływać pośrednio na sprawność maglownicy.

Opory przy skręcie kierownicą w obie strony

Najczęściej świadczą o ubytku oleju w układzie wspomagania kierownicy, nadmiernym obciążeniu osi przedniej, awarii filtra oleju lub niesprawnej pompie wspomagania. W tym przypadku istotna staje się ocena stanu przekładni kierowniczej. Obecny w niej smar jest konieczny do utrzymania dobrej kondycji całego układu kierowniczego.

Zacięcia i sporadyczne opory przy skręcie

Te objawy również najczęściej zwiastują zbyt małą ilość oleju w hydraulicznym w układzie wspomagania kierownicy lub zapowietrzoną przekładnię kierowniczą i układ hydrauliczny. Usterki te są poważne ze względu na to, że ograniczają sterowność samochodu. Co za tym idzie, zmniejsza się zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy. Ponadto chwilowe odczuwalne przez kierowcę opory na kierownicy mogą być oznaką załamujących się bądź zgniatanych przewodów hydraulicznych przekładni kierowniczej. Oceny sprawności i jakości przewodów powinien dokonać specjalista.

Zapowietrzony układ hydrauliczny, „wyrzucanie” oleju

Może świadczyć o zużyciu i uszkodzeniu uszczelniaczy, przewodu zasilającego pompę lub zbyt niskim poziomie oleju. Często zauważalnym objawem usterki jest również „pocenie się” przekładni kierowniczej. Obecny na niej smar jest objawem pożądanym, świadczy bowiem o jej dobrym naoliwieniu. Jeśli stwierdzimy jednak, że oleju/smaru jest zbyt dużo lub jego ilość się zwiększa, należy udać się do warsztatu celem oceny stanu technicznego i szczelności maglownicy.

Trudności z utrzymaniem stabilnego toru jazdy na wprost

Najczęściej świadczą o zapieczeniu i zużyciu łożysk. Równie często przyczyną jest nieprawidłowa geometria kół osi kierowanej, przeciążenie tyłu pojazdu lub zbyt mały nacisk na oś przednią. Jeśli wykluczymy wszelkie ewentualne usterki związane z kołami naszego samochodu, należy przyczyny trudności poszukać w układzie kierowniczym.

Drgania kierownicy

Ich przyczyną są najczęściej źle wyważone lub nieprawidłowo dokręcone koła, a nawet nadmierne ich zabrudzenie. Dla utrzymania odpowiednio wysokiego poziomu jakości jazdy niezbędna jest ocena stanu technicznego kół i opon w naszym samochodzie. Zanim rozpoczniemy regenerację maglownicy, warto sprawdzić, w jakim stanie są pozostałe części, które składają się na układ sterowania samochodem.

Brak samoczynnego powrotu koła kierownicy do pozycji środkowej

Najczęściej jest oznaką zapieczonych lub nieprawidłowo ustawionych elementów przegubów (krzyżaków) kolumny kierownicy. Podobne objawy mogą dawać również nadmiernie poluzowane części przekładni kierowniczej.

Wyciek płynu hydraulicznego z układu wspomagania kierownicy

Najczęściej są to wycieki oleju z innego układu gromadzące się na przekładni kierowniczej. Wszelkie wycieki powodowane są poprzez nieszczelności. Należy więc sprawdzić sprawność i stan techniczny uszczelek i przewodów.

Zapalenie lampki kontrolnej ze strony układu wspomagania

Jest to sygnał alarmujący o zbyt niskim poziomie oleju hydraulicznego w zbiorniku, załamanym lub zgniecionym przewodzie hydraulicznym, zapowietrzeniu, zwarciu lub awarii czujnika. Zapalenie kontrolki powinno skłonić nas do wizyty u mechanika, który określi przyczynę problemu i ustali konieczne dalsze postępowanie.

Tabela diagnostyczna

Problem (objawy)Możliwy powódMetoda eliminacji
Ciężkie sterowanie w obu kierunkachNiewystarczający poziom płynu w zbiornikuWyeliminować przyczyny utraty płynu, a następnie dodać ciecz do wymaganego poziomu
Niskie napięcie paska / zużycie koła pasowego / zużycie paskaWyreguluj napięcie paska / wymień koła pasowe / wymień pas
Powietrze wchodzące do systemuWymienić uszkodzone uszczelki olejowe i przewody olejowe
Spadek ciśnienia lub wydajność pompyWymienić pompę
Zatkany filtr systemowyWymień filtr
Zużycie izolatorów hydraulicznych i zębatki kierowniczej pierścieni tłokowychNaprawa / wymiana mechanizmu kierowniczego
Zużyta zębatka kierowniczaNaprawa / wymiana mechanizmu kierowniczego
Ciężkie sterowanie w środkuZużycie obudowy cylindra zębatki kierowniczejNaprawa / wymiana mechanizmu kierowniczego
Ciężkie sterowanie tylko w jednym kierunkuNosić szpule korpusu / nosić szpule izolatorów wodnychNaprawa / wymiana mechanizmu kierowniczego
Ciężkie sterowanie podczas szybkiego obrotuNiskie napięcie paska / zużycie koła pasowego / zużycie paskaWyreguluj napięcie paska / wymień koła pasowe / wymień pas
Powietrze wchodzące do systemuWymienić uszkodzone uszczelki olejowe i przewody olejowe
Spadek ciśnienia lub wydajność pompyWymienić pompę
Kierownica nie wraca (źle wraca) do pozycji środkowejBłąd bieguNaprawa
Zerwane wyrównanie / zbieżnośćDokonać regulacji
Zużyte wały kierownicyZastąp krzyże
Nieprawidłowe ustawienie / mechaniczne uszkodzenie / zużycie mechanizmu kierowniczegoNaprawa / wymiana mechanizmu kierowniczego
Niedokładność w prowadzeniu (samochód „płynie” po drodze)Nieprawidłowe ustawienie / mechaniczne uszkodzenie / zużycie mechanizmu kierowniczegoNaprawa / wymiana mechanizmu kierowniczego
Niewystarczający poziom płynu w zbiornikuWyeliminować przyczyny utraty płynu, a następnie dodać ciecz do wymaganego poziomu
Zużyte części podwoziaWymień zużyte części
Zużyte wały kierownicyZastąp krzyże
Powietrze wchodzące do systemuWymienić uszkodzone uszczelki olejowe i przewody olejowe
Uderzając w kierownicę podczas wirowaniaPowietrze wchodzące do systemuWymienić uszkodzone uszczelki olejowe i przewody olejowe
Zużyte wały kierownicyZastąp krzyże
Nieprawidłowe ustawienie / mechaniczne uszkodzenie / zużycie mechanizmu kierowniczegoNaprawa / wymiana mechanizmu kierowniczego
Zużyte części podwoziaWymień zużyte części
Wibracje kierownicyBalans kół jest uszkodzonyKoła wyważające
Zerwane wyrównanie / zbieżnośćDokonać regulacji
Luz „na kierownicy”Zużyte części podwoziaWymień i zużyj części
Zużyte wały kierownicyZastąp krzyże
Nieprawidłowe ustawienie / mechaniczne uszkodzenie / zużycie mechanizmu kierowniczegoNaprawa / wymiana mechanizmu kierowniczego
Spontaniczne sterowanieNiewspółosiowość zaworu sterującego urządzenia sterującegoNaprawa / wymiana mechanizmu kierowniczego
HałasPowietrze wchodzące do systemuWymienić uszkodzone uszczelki olejowe i przewody olejowe
Zatkany filtr systemowyWymień filtr
Deformacja rury olejowejWymienić przewód olejowy
Spadek ciśnienia lub wydajność pompyWymienić pompę
Spadek poziomu w zbiornikuWyeliminować wyciek i dodać płyn
Trwała utrata płynu hydraulicznegoZużyte dławnice i zębatka lub uszczelki pompyNaprawa / wymiana uszkodzonego węzła
Rozprężanie połączeń przewodów olejowychWymienić uszczelki
Nie znalazłeś odpowiedzi? Skontaktuj się z nami

Main Menu

Call Now Button