Przekładnia kierownicza jest podstawowym elementem wyposażenia każdego samochodu. O jej stan techniczny powinien dbać kierowca. Przede wszystkim dlatego, że jej prawidłowe działanie i funkcjonowanie jest gwarancją bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jednak, jak w przypadku większości części samochodowych, również w jej przypadku dochodzi do awarii.
Przekładnia kierownicza
Sterowność samochodu gwarantuje przekładnia kierownicza, której działanie nie jest skomplikowane. Mimo to nawet niewielka jej awaria może wpłynąć znacząco na sposób prowadzenia samochodu. Przede wszystkim dlatego, że przekładnia kierownicza jest niezbędna do utrzymania prawidłowego toru jazdy oraz stabilności pojazdu na drodze. Samochód ma w sposób błyskawiczny reagować na polecenia kierowcy. Najwięcej tych poleceń wydaje on właśnie za pośrednictwem kierownicy i całego układu kierowniczego.
Elementem bezpośrednio związanym z pracą przekładni kierowniczej jest wspomaganie kierownicy. Powstało ono, by umożliwić kierowcy manewrowanie pojazdem w sposób łatwy i lekki, niewymagający dużej siły. Jednak za cenę tego udogodnienia koszty ponosi coraz bardziej skomplikowana budowa maglownicy.
Najbardziej popularnym rodzajem przekładni kierowniczych jest przekładnia zębatkowa. Jest na tyle sprawdzona i funkcjonalna, że używa się jej zarówno w samochodach średniej klasy, jak i w ekskluzywnych limuzynach. Przekładnia zębatkowa jest prosta pod względem konstrukcji. Zajmuje mało miejsca, jest tania w produkcji, ma doskonałą sprawność i pozwala na szybką reakcję na ruchy kierownicą. Jej producenci podają, że nie wymaga serwisowania i najczęściej wystarcza na cały okres użytkowania pojazdu. W praktyce jednak różnie to wygląda. Ponieważ używamy przekładni kierowniczej przez cały czas, gdy poruszamy się samochodem, stosunkowo często i łatwo ulega ona awarii. Najczęściej jednak jej znacznemu uszkodzeniu można zapobiec, w porę reagując na objawy usterki.
Jak działa maglownica?
Przekładnia kierownicza, którą inaczej nazywamy maglownicą, składa się z wielu mniejszych części, które w przypadku awarii zawsze demontujemy i poddajemy diagnostyce. Najbardziej popularną obecnie przekładnią, którą producenci stosują w samochodach, jest przekładnia zębatkowa. Zasada jej działania jest stosunkowo prosta.
Kierownica w naszym samochodzie umieszczona jest na wale kierowniczym, który posiada kilka odcinków. Koniec wału kierowniczego znajdziemy pod maską samochodu, kończy go koło zębate o niewielkiej średnicy. Ta budowa umożliwia odpowiednie umiejscowienie całego wyposażenia układu kierowniczego pod maską samochodu. Przekładnia kierownicza ma postać walca umieszczonego za osią kół, również pod maską samochodu.
Celem prawidłowo działającej przekładni kierowniczej jest przeniesienie ruchu kierownicy na ruch kół pojazdu. Wewnątrz przekładni kierowniczej znajduje się specjalna listwa. Jej współpraca z kołem zębatym wału kierowniczego gwarantuje odpowiednie ustawienie kół samochodu oraz jego stabilność, sterowność i przyczepność. Wszystkie części przekładni kierowniczej pokryte są smarem, a ich połączenia uszczelnione gumą. Do połączeń kulowych na listwie mocuje się końcówki drążków kierowniczych. Budowa całej przekładni nie jest zbyt skomplikowana, co umożliwia jej stosunkowo szybki demontaż.
Objawy zepsutej przekładni kierowniczej
Zepsuta przekładnia kierownicza należy do groźnych usterek wpływających na działanie całego samochodu. Jeśli dochodzi do awarii maglownicy, utrudnione lub niemożliwe staje się utrzymanie prawidłowego, bezpiecznego toru jazdy samochodu. Pojazd traci sterowność i przyczepność do podłoża, a kierowca nie czuje się pewnie za kierownicą. Czuje bowiem, że samochód w nieprawidłowy sposób reaguje na jego polecenia.
Jako najczęściej występujące objawy zepsutej przekładni kierowniczej mechanicy wymieniają: nietypowe dźwięki (stukanie, gwizd, zgrzyty), drgania, zacięcia kół, problemy z obrotem, nadmierny luz przy skręcie kół. Wszystkie te objawy świadczyć mogą zarówno o zepsutej przekładni kierowniczej, jak i innych, mniej poważnych, usterkach. Często bywa tak, że te same słyszalne i odczuwalne dolegliwości dotyczą różnych awarii i problemów z samochodem.
Równie często co awarie przekładni kierowniczych, występują bardziej popularne usterki. Do nich zaliczamy przede wszystkim wszelkie nieprawidłowości związane z kołami i oponami, wycieki oleju układu wspomagania, zatarcia i zużycia innych części. Ponadto, w samej maglownicy również mogą zepsuć się jedynie poszczególne jej części. Ponieważ przekładnia kierownicza ma dosyć skomplikowaną budowę, jej elementy powinny być dokładnie sprawdzone. Awarii ulec mogą bowiem: gumy, uszczelki, ząbki, tuleje czy połączenia kulowe. Większość elementów może również skorodować.
Awarie przekładni kierowniczych
Dla pełnego zobrazowania stanu naszej maglownicy konieczna jest pełna diagnostyka dokonywana przez specjalistę-mechanika. Awarie przekładni kierowniczych występują dosyć często. Wszystko to ze względu na wysoki poziom zużycia części podczas codziennego użytkowania pojazdu. Przekładnia kierownicza powinna wytrzymać przebieg 150 – 200 tys. km, a niekiedy nawet więcej. Są jednak pojazdy, w których montowano części fatalnej jakości. Na przyspieszone zużycie przekładni ma również bezpośredni wpływ nieprawidłowe postępowanie kierowcy. Najczęściej awarie przekładni kierowniczych spowodowane są jazdą po nierównościach i częstym skręcaniem kół w jej trakcie, kręceniem kołami w miejscu bądź wjeżdżaniem w przeszkody (dziury, krawężniki).
W przypadku zaobserwowania objawów ze strony układu kierowniczego naszego samochodu niezbędna staje się pomoc fachowca. To on podczas dokładnych oględzin jest w stanie stwierdzić awarię przekładni kierowniczej. Im szybciej odwiedzimy warsztat, tym większe mamy szanse na jej regenerację. Nie musimy bowiem od razu kupować nowej maglownicy. Najczęściej udaje się ją zregenerować, doprowadzając niemal do stanu fabrycznego gwarantującego jej pełną sprawność.
Awarie przekładni kierowniczych są stosunkowo łatwe do usunięcia. Jej regeneracja polega na demontażu wszystkich jej elementów, diagnozie stanu i lokalizacji usterek. Następnie mechanicy dokonują niezbędnych napraw, wymian podzespołów i konserwacji. Ostatnim etapem naprawy jest ponowny, dokładny montaż wszystkich części przekładni.