Regeneracja przekładni kierowniczej – jak wygląda proces naprawy i regeneracji maglownicy?

Każdy samochód prędzej czy później ulega zużyciu w mniejszym lub większym stopniu. Na szczęście, przekładnię kierowniczą można regenerować dzięki pomocy fachowców. Regeneracja przekładni kierowniczej, choć skomplikowana, nie jest czasochłonna.

Regeneracja przekładni kierowniczej

Jeśli chcemy zregenerować przekładnię kierowniczą, musimy przygotować się na to, że proces potrwa od 24 do 48 godzin. Mimo że jest ona dosyć skomplikowana ze względu na wielość elementów, z jakich składa się maglownica, nie jest czasochłonna. Każda z części musi bowiem zostać zdemontowana przed rozpoczęciem prac naprawczych. Regeneracja przekładni kierowniczej jest więc procesem wieloetapowym.

Koszt regeneracji przekładni jest różny i zależy od jej rodzaju oraz stopnia zużycia. Średnio jest to koszt od 500 złotych do nawet 1000 złotych. Regenerowana maglownica najczęściej nie różni się jakościowo od tych fabrycznie nowych. Przekładnia wychodząca spod fachowych rąk mechanika powinna więc działać tak samo, jak jej autoryzowany, nowy odpowiednik.

Pierwszym działaniem mechaników jest właśnie demontaż wszelkich elementów i podzespołów składających się na przekładnię kierowniczą. Przed wykonaniem serwisu dostarczona do zakładu maglownica jest również dokładnie oczyszczana ze wszelkich zabrudzeń. Ze względu na specyfikę jej działania i funkcjonowanie, najczęściej zabrudzeń tych jest dość sporo – to nie tylko smar, stara farba, ale i rdza, która zalega na wielu elementach.

Regeneracja przekładni kierowniczej – etap właściwy

Następnie specjaliści przechodzą do etapu diagnostycznego. To niezwykle ważna część pracy nad regeneracją maglownicy. Wszystko dlatego, że od odpowiedniej diagnozy stanu technicznego przekładni kierowniczej zależy dalsze postępowanie, ewentualne naprawy, ale i koszt regeneracji. Mechanicy badają stan techniczny części oraz stopień jej zużycia.

Dalej można przystąpić do właściwych prac, które najczęściej rozpoczyna szlifowanie. Jest ono niezbędne do uzyskania gładkiej powierzchni elementów. Dzięki temu możliwe staje się bezproblemowe usunięcie zepsutych podzespołów oraz wymiana ich na nowe. Wymiana uszkodzonych lub niesprawnych elementów jest kluczem regeneracji przekładni kierowniczej.

Po zakończeniu prac serwisowych mechanicy dokonują konserwacji wszystkich elementów maglownicy. Później niezbędna jest również ocena ich sprawności i funkcjonowania, a także dokładna kontrola jakości. Mechanicy wykonują test sprawności w warunkach rzeczywistych. Polega on na wykonaniu testu skrętu rozdzielacza na specjalnie przygotowanym stanowisku diagnostycznym. Jeśli wynik testu jakości jest dobry, możemy uznać regenerację przekładni kierowniczej za zakończoną sukcesem. Wówczas następuje ponowny montaż wszystkich podzespołów maglownicy.

Objawy zepsutej przekładni kierowniczej

Pytaniem kluczowym staje się, kiedy należy oddać przekładnię kierowniczą do regeneracji? Nie jest to wbrew pozorom kwestia oczywista. Wiele objawów, jakie daje zepsuta przekładnia kierownicza, mylnie kojarzymy z innymi usterkami, które mogą występować w naszym pojeździe. Niewielu kierowców jest wrażliwych na każdy niecodzienny stukot w samochodzie. Nie każdy również od razu stawia na szybką i dokładną diagnozę usterki u mechanika.

Zużycie przekładni kierowniczej

Mimo że przekładnie kierownicze powinny sprawnie działać aż do przebiegu 150 tys. km lub nawet więcej, zdarza się, że w niektórych samochodach zużywają się dużo wcześniej. Dziurawe drogi, progi zwalniające, liczne nierówności oraz wysokie krawężniki są przyczyną szybszego zużycia podzespołów należących do układu kierowniczego. Szybszemu zużyciu sprzyja także częste kręcenie kołami w miejscu oraz zastosowanie dużych felg przy niewielkim profilu opony. Wówczas opona niedostatecznie tłumi nierówności, które przenoszą się w większym stopniu na mechanizm samochodu.

Do wizyty w warsztacie samochodowym skłonić nas powinny jednak takie objawy ze strony auta jak: niecodzienne dźwięki (stukot, zgrzyt, gwizd), nadmierne luzy lub opory przy skręcie, zauważalne problemy z układem wspomagania oraz wycieki. Wszystkie te problemy świadczą o usterce układu kierowniczego, a zaniedbane mogą okazać się dla nas bardzo niebezpieczne. Więcej o objawach zepsutej przekładni kierowniczej możesz przeczytać w artykule: “Jak rozpoznać objawy zepsutej przekładni kierowniczej (maglownicy)?

Awaria przekładni kierowniczej szczególnie niebezpieczna

Zepsuta przekładnia kierownicza stwarza szczególne zagrożenie podczas jazdy samochodem. Jej awaria przyczynia się bowiem do utraty prawidłowego toru jazdy samochodu, przyczepności oraz sterowności. Kierowca nie jest w stanie zapanować nad samochodem, który nie „słucha” jego poleceń. Należy pamiętać, że za pośrednictwem ruchów kierownicy to kierowca wydaje komendy dla przednich kół samochodu. Bez sprawności tego niezbędnego połączenia, bezpieczna i komfortowa jazda staje się niemożliwa.

Ponieważ objawy zepsutej przekładni kierowniczej często są bagatelizowane, mechanicy coraz częściej wykrywają tę usterkę podczas rutynowego przeglądu technicznego pojazdu lub przy okazji wykonywania innych napraw. Zużycie przekładni następuje natomiast powoli, ale systematycznie. Nie da się bowiem jechać samochodem bez używania układu kierowniczego. Co za tym idzie, często używana część ze śladem awarii staje się coraz bardziej zużyta i niesprawna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Main Menu

661 355 977