Każdy z nas wie, że niemożliwe jest przemieszczanie się pojazdem bez używania kierownicy i całego układu kierowniczego. Nie dziwi nas zatem, że jest on zwykle jednym z najbardziej wysłużonych i wyeksploatowanych elementów naszego samochodu. O tym, jak działa maglownica i układ kierowniczy, wie jednak nie każdy użytkownik pojazdu.
Ponieważ używamy jej za każdym razem, gdy wykonujemy ruch kierownicą, maglownica skazana jest na zużycie. W związku z tym należy się jej częsta kontrola stanu technicznego. Dzięki temu działaniu możemy zapobiec wielu niebezpiecznym usterkom układu kierowniczego. Aby dowiedzieć się, jak działa maglownica, nie musimy zaglądać pod maskę samochodu.
Jak działa maglownica? – mechanizm
Jak działa układ kierowniczy i jak działa maglownica? Odpowiedzi na te pytania są konieczne, byśmy mogli poruszać tematykę awarii i usterek całego układu kierowniczego. Mechanizm działania przekładni kierowniczej jest zadziwiająco prosty. Dzięki obrotowym ruchom kierownicy zębnik przekładni zębatkowej przekazuje skręt na maglownicę. Ona z kolei przekazuje ruch na drążki kierownicze, a te na zwrotnice, ostatecznie wymuszając skręt kół.
O prawidłowe działanie przekładni kierowniczej należy zadbać. Niedopuszczalne jest zaleganie w niej brudu i zanieczyszczeń. Powodują one korozję, mogą przyczynić się do oderwania zębów zębnika, uszkadzają współpracujące ze sobą elementy całego układu kierowniczego. Podobne działanie ma zalegająca w układzie woda. Troska o dobry stan maglownicy powinna leżeć w naszym interesie. Od jej sprawności zależy bowiem bezpieczeństwo nasze, naszych pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Awarie
Oprócz wyżej wymienionych przyczyn usterek układu kierowniczego, na wystąpienie awarii w samochodzie mogą mieć wpływ również inne czynniki. Nie bez znaczenia są tu uszkodzenia mechaniczne. Na ich powstanie bezpośredni wpływ ma styl jazdy prowadzącego samochód. Najeżdżanie na krawężniki, nieprawidłowo wyważone koła, manewrowanie kierownicą podczas postoju pojazdu, długotrwała jazda z uszkodzonymi zębami zębnika lub końcówkami drążków – wszystko to przyczynia się do powstania poważnych szkód w układzie. W niektórych modelach samochodów zdarzają się ponadto błędy konstrukcyjne. Są one wobec tego narażone na większe ryzyko występowania usterek przekładni kierowniczych.
Objawy zepsutej przekładni kierowniczej nawet dla niedoświadczonego kierowcy są stosunkowo łatwe do wychwycenia. W pierwszej kolejności powinniśmy je usłyszeć. Zaniepokoić nas mogą stuki w maglownicy, nienaturalne trzaski, odgłosy pukania. To pierwsze symptomy świadczące o tym, że pod maską naszego samochodu dzieje się coś złego. Kolejna grupa objawów związana jest z utratą właściwości smarnych oleju znajdującego się wewnątrz przekładni. Występują one najczęściej w wyniku dostania się do układu zanieczyszczeń i brudu. Odczuwamy wtedy luzy na kierownicy lub jej blokadę. Samochód ciężko się prowadzi, tracąc swoją zwrotność i stabilność. Często może wystąpić również awaria wspomagania kierownicy, która jeszcze bardziej utrudnia prowadzenie samochodu. Objawem ostatecznym jest wyciek z maglownicy. Gdy go zauważymy, powinniśmy niezwłocznie udać się do warsztatu mechanicznego.
Niektóre przekładnie kierownicze mają możliwość samodzielnego regulowania luzu odczuwalnego na kierownicy. Zalecamy jednak korzystanie z pomocy fachowca. Dzięki temu układ kierowniczy nie zablokuje się w czasie jazdy, co mógłby wywołać zły ruch niewprawionej ręki kierowcy.
Regeneracja lub zakup nowej części
Wiedząc, jak działa maglownica, łatwiej dbać o jej stan techniczny. Wystarczy przy okazji rutynowych przeglądów samochodu poprosić specjalistę o ocenę sprawności elementów układu kierowniczego. Dzięki temu zyskamy gwarancję, że odpowiednio dbamy o własne bezpieczeństwo. Mechanik może ponadto wykonać prace konserwacyjne. Ich głównym zadaniem jest wyczyszczenie maglownicy z zalegającego na niej brudu. Tyle wystarczy, by skutecznie przedłużyć jej żywotność i sprawność.
Zniszczoną maglownicę możemy zastąpić nową częścią. Jest to jednak spory wydatek, często całkowicie nieuzasadniony. W wielu przypadkach wystarczy bowiem regeneracja przekładni kierowniczej, by przywrócić jej pełnię sprawności. Regenerowana część odpowiada jakością nowemu, serwisowemu odpowiednikowi. Jeśli chcemy oddać maglownicę do naprawy, musimy wymontować ją z samochodu samodzielnie lub przy pomocy specjalisty. W specjalnie przygotowanych do tego celu warsztatach samochodowych następuje proces regeneracji. Specjaliści demontują wszystkie części maglownicy, czyszczą je oraz lokalizują usterki. Wymieniają uszkodzone podzespoły, dokonują ponownego montażu. Na koniec sprawdzają szczelność, a regenerowana maglownica przechodzi szczegółową kontrolę jakości.
Regeneracja maglownicy jest zwykle rozwiązaniem znacznie tańszym niż kupno nowej części. Ponadto, jej naprawa nie obejmuje wszystkich części, a jedynie te, które wymagają wymiany na nowe. W związku z tym pozostałe jej elementy mogą zostać jedynie wyczyszczone i odświeżone. A to znacznie wpływa na obniżenie kosztów naprawy.