Aby w sposób bezproblemowy i bezpieczny poruszać się samochodem, musimy mieć pewność, że wszystkie jego części i układy działają bez zarzutu. Jednym z ważniejszych z nich jest układ kierowniczy. Gdy chcemy upewnić się co do prawidłowego stanu technicznego pojazdu, niekiedy wystarczy go nieco baczniej poobserwować. Niektóre usterki dają bowiem szczególne objawy, które zauważy nawet niewprawne oko. Jeśli natomiast chcemy potwierdzić nasze podejrzenia, udajemy się do mechanika. On z pewnością dostrzeże wszelkie usterki układu kierowniczego.
Przekładnia kierownicza
Aby przyjrzeć się dokładniej możliwym awariom i ich rozwiązaniom, musimy wyjaśnić, jak działa układ kierowniczy. Pierwszym elementem tego układu jest koło kierownicy. To za jego pośrednictwem ruchy rąk kierowcy przenoszone są na dalsze części układu. Kolumna kierownicy to dwuczęściowy wał bezpośrednio połączony z kierownicą. Z drugiej strony łączy się z przekładnią kierowniczą, która współpracuje z kołami samochodu. Jeśli nie występują żadne usterki układu kierowniczego, działa on bez zarzutu, powodując skręt kół w odpowiedzi na siłę skrętu kierownicy.
Na rynku motoryzacyjnym obecnych jest kilka rodzajów przekładni kierowniczych. Najbardziej popularna jest przekładnia zębatkowa. Tuż po niej najczęściej w samochodach montujemy przekładnie śrubowo-kulkowe, ślimakowe oraz globoidalne. Zasada ich działania jest we wszystkich przypadkach taka sama. Różnią się one jedynie nośnikiem siły znajdującym się we wnętrzu przekładni. W przypadku zębatkowej jest to zębatka, a w pozostałych ślimak o różnej średnicy lub śruba.
Aby zniwelować tarcia powstające podczas skrętu kół, a co za tym idzie, obniżyć siłę, z jaką kierowca używa kierownicy, stosujemy wspomaganie układu kierowniczego. Obecnie popularne są elektryczne jego wersje, które zastąpiły hydrauliczne. Bez wątpienia stanowią niemałe ułatwienie i powodują, że prowadzenie samochodu staje się lekkie i przyjemne. Niezależnie jednak od tego, jaki rodzaj przekładni kierowniczej oraz wspomagania mamy w swoim aucie, dostrzec możemy jednakowe objawy zepsutej maglownicy. Wynikają one przede wszystkim z obciążeń i zużyć, jakich doznają poszczególne części układu, bez względu na jego rodzaj.
Objawy usterki układu kierowniczego
Najczęstsze usterki układu kierowniczego dotyczą pracy przekładni kierowniczej, czyli maglownicy. Część ta zużywa się podczas każdej jazdy samochodem. Trudno bowiem jadąc nie wykonywać żadnych ruchów kierownicą. Ze względu na tak wzmożoną eksploatację, jej zużycie jest najszybsze.
Najbardziej popularne objawy zepsutej maglownicy to: stukanie, wyciek płynu, wilgotna lub mokra maglownica, luzy lub blokada na kierownicy, awaria układu wspomagania kierownicy. Najczęściej to stuki w maglownicy są pierwszym symptomem jej nadmiernego zużycia i nieprawidłowej pracy. Możemy je słyszeć przez dłuższy czas. Maglownica nie zużywa się bowiem z dnia na dzień. To długotrwały proces, który pogłębiając się, może doprowadzić do wystąpienia w naszym samochodzie poważniejszej awarii. Nie powinniśmy zwlekać z wizytą u mechanika, zwłaszcza jeżeli zauważyliśmy jakiekolwiek wycieki z układu. Może to bowiem świadczyć o wysokim zużyciu części, co grozi niebezpieczeństwem w trakcie jazdy.
Maglownica
Jazda z zepsutą maglownicą jest niezwykle niebezpieczna i ryzykowna. Musimy bowiem pamiętać, że to prawidłowo działający układ kierowniczy gwarantuje przyczepność naszego samochodu do podłoża oraz prawidłowy, stabilny tor jazdy. Wskutek zużycia wiele elementów i podzespołów układu kierowniczego traci elastyczność i szczelność. Maglownica do prawidłowego działania potrzebuje jednak sprawnych wszystkich poszczególnych części układu.
Nawet z pozoru drobna usterka, jak starcie zębów zębatki, może przyczynić się do nieprawidłowej pracy całego układu. Aby mieć pewność, że wszystkie części znajdujące się w naszym samochodzie są w dobrym stanie technicznym, zachęcamy do częstych odwiedzin u mechanika. Również dzięki temu możliwe jest zapobieganie poważnym awariom. Odpowiednia dbałość o poszczególne elementy układu kierowniczego, ich skrupulatne i regularne czyszczenie przyczyniają się znacząco do przedłużenia ich żywotności. Rutynowa kontrola stanu maglownicy wystarczy, by ocenić, czy nie wymaga ona regeneracji.
Usterki układu kierowniczego – naprawa
Nieprawidłowości w pracy układu kierowniczego pozbawiają pojazd przyczepności i sterowności. Dlatego też podejrzewając jego usterki, nie powinniśmy zwlekać z weryfikacją naszych przeczuć. Niektóre awarie możemy namierzyć sami, choć stuprocentową pewność da nam wyłącznie wizyta w warsztacie samochodowym. Tam też dowiemy się, czy możemy zregenerować naszą maglownicę.
Regeneracja przekładni kierowniczej jest mało czasochłonna, mimo że to wieloetapowy zabieg. Oddać do takiej naprawy możemy niemal każdą przekładnię. Warunkiem jest brak jej poważnych uszkodzeń, w szczególności naruszeń powierzchni – pęknięć, dziur, bardzo głębokich zarysowań. Weryfikację stanu każdej maglownicy przeznaczanej do regeneracji dokonujemy już w pierwszym etapie prac naprawczych. Oglądając ją uważnie na stanowisku diagnostycznym, określamy zakres działań niezbędnych do przywrócenia jej sprawności. Następnie wszystkie elementy przekładni demontujemy, czyścimy, sprawdzamy stan techniczny i, w razie potrzeby, wymieniamy na nowe lub usuwamy usterki. Dokładamy nowe uszczelnienia i ponownie montujemy wszystkie części układu na swoje miejsce. Zregenerowana maglownica działa jak nowa i posłuży Ci jeszcze przez wiele lat.