Usterki zawieszenia – co najczęściej się psuje i jak rozpoznać awarię?

Usterki zawieszenia prędzej czy później zdarzają się niemal w każdym samochodzie. Wynikają one głównie ze wzmożonej eksploatacji części i całego układu kierowniczego. Zawieszenie aktywnie pracuje bowiem za każdym razem, gdy nasz pojazd się porusza. Jego prawidłowa praca przyczynia się do zwiększenia wygody i komfortu podróży. Zapewnia przyczepność kół do asfaltu, zwłaszcza gdy poruszamy się z dużą prędkością.

Polskie drogi sprzyjają temu, że usterki w zawieszeniu są niezwykle częstą awarią w naszych pojazdach. Koleiny, dziury, nierówności, uskoki – to wszystko powoduje, że ryzyko uszkodzenia elementów zawieszenia wzrasta. Podzespoły, które odpowiadają za tłumienie nierówności, narażone są na znaczne obciążenia. W związku z tym często ulegają awariom. Szybciej psują się małe elementy, które nie są tak wytrzymałe jak większe. Są one jednak stosunkowo tanie, a ich wymiana bezproblemowa.

Zawieszenie samochodowe

Elementy zawieszenia samochodowego współpracują z całym układem kierowniczym. Zapewniają one bowiem sprawne połączenie kół z resztą pojazdu. Wszystkie jego części powinny ze sobą aktywnie współpracować, aby jazda samochodem była bezpieczna i komfortowa. Gdy w pojeździe wystąpią usterki zawieszenia, skutecznie zaburzają tę współpracę.

Najczęściej w samochodach osobowych występują dwa typy zawieszeń. Chodzi tu o zawieszenia zależne i niezależne (wśród drugiej grupy prym wiedzie zawieszenie wielowahaczowe). Różnią się one budową oraz zasadą działania. W przypadku zawieszeń zależnych koła danej osi są ze sobą połączone w sposób sztywny. W niezależnym każde z kół przemieszcza się niezależnie od pozostałych. Zastosowanie tego rodzaju zawieszenia sprawia, że jadąc samochodem, mamy wrażenie, że „płynie” on po drodze. Drugi typ zawieszenia uznajemy za bardziej nowoczesny i komfortowy dla użytkowników samochodów. Chociaż konstrukcja „wielowahacza” jest skomplikowana, a przez to dosyć droga, coraz częściej spotykamy ją nie tylko w samochodach klasy wyższej. Ten rodzaj zawieszenia posiadają również pojazdy klasy średniej, a nawet kompaktowej.

Usterki zawieszenia

Podobnie jak inne usterki układu kierowniczego, awarie zawieszenia są niezwykle częste w pojazdach.

Najczęściej psują się amortyzatory i wahacze. Pierwszym objawem nieprawidłowości w ich pracy jest z reguły wyciek oleju lub gazu, który je wypełnia. W pierwszym momencie trudno jednoznacznie stwierdzić, czy jest to wyciek z maglownicy, czy z części zawieszenia. Samochód znacznie gorzej się prowadzi, często wydłużą się również czas i droga hamowania. Awaria wahaczy dotyka przede wszystkim tulei i sworzni. Pracują one bowiem przez cały czas podczas poruszania się samochodu. Objawia się luzami i słyszalnym, charakterystycznym stukaniem. Podobne do tego symptomu są również stuki w maglownicy. Tym bardziej że obydwa z nich nasilają się podczas jazdy po wybojach. Zarówno jazda z zepsutą maglownicą, jak i z „wybitym” zawieszeniem stwarza zagrożenie dla nas i pozostałych użytkowników ruchu drogowego. Ze względu na budowę wahacza, często jesteśmy zmuszeni do jego całkowitej wymiany, zamiast wymieniać jego poszczególne części.

Często występują również awarie stabilizatora, gdzie najczęściej i najszybciej zużywają się tuleje i łączniki. Również w tym przypadku usłyszymy charakterystyczne odgłosy stukania, nasilające się podczas jazdy po nierównościach. Łącznik stabilizatora narażony jest na uszkodzenie zwłaszcza podczas skrętów wykonywanych na nierównej drodze. Końcówka drążka kierowniczego również szybko się zużywa. Ponieważ odpowiada za połączenie zwrotnicy z przekładnią kierowniczą, dla jej dobra powinniśmy unikać dziur podczas wykonywania skrętu kierownicą.

Naprawa i koszty

Ponieważ zawieszenia składają się z wielu elementów, które mogą ulec awariom, zalecamy częstą kontrolę ich stanu technicznego. Taka kontrola powinna odbyć się przynajmniej raz w roku. Sprawdzenie stanu zawieszenia możemy wykonać samodzielnie lub zlecić je specjaliście. Każdy mechanik w swoim warsztacie samochodowym ma bowiem odpowiednie warunki do tego rodzaju działania. Do serwisu powinniśmy zajrzeć każdorazowo, gdy cokolwiek w funkcjonowaniu naszego pojazdu nas niepokoi. Najczęściej wystarczy bowiem umieszczenie samochodu na podnośniku i rzut czujnego oka mechanika, by jasno określić, z jaką usterką mamy do czynienia.

Usterki zawieszenia najczęściej usuwamy poprzez wymianę niesprawnej części. Często należy wymienić całą część, mimo że zepsuty jest przykładowo tylko jeden jej element. Dla optymalnej pracy zawieszenia mechanicy zalecają również równoległą wymianę części znajdujących się po przeciwnych stronach pojazdu. Koszt naprawy waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy od powagi usterki, ceny nowej części lub jej zamiennika oraz nakładów pracy. Zawieszenia nie da się niestety zregenerować. Z reguły jest ono bowiem tak wyeksploatowane, że nadaje się jedynie do wymiany. Jeśli podejrzewaliśmy usterkę maglownicy, a regeneracja przekładni kierowniczej nie usunęła jej objawów, najpewniej mamy do czynienia z awarią zawieszenia.

usterki zawieszenia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

661 355 977

Main Menu