Łącznik stabilizatora wraz z elementami układu kierowniczego jest pośrednikiem między rękami kierowcy a kołami pojazdu. Oznacza to, że bierze on udział w procesie przenoszenia ruchu kierownicy na skręt kół. Ze względu na jego wzmożoną eksploatację, musimy zdawać sobie sprawę z dużego ryzyka wystąpienia awarii w obrębie tej części. Dlatego też powinniśmy często kontrolować jej stan.
Obowiązkowa kontrola stanu technicznego zawieszenia powinna odbywać się zawsze podczas corocznego przeglądu technicznego pojazdu. Wówczas doświadczony mechanik może określić, czy łącznik stabilizatora nadaje się do dalszej jazdy, czy konieczna jest jego wymiana. Warto jednak zastanowić się nad tym, czy rzut oka na układ zawieszenia tylko raz w roku to nie za mało?
Układ kierowniczy i zawieszenie
Sprawny układ kierowniczy i zawieszenie to połączenie idealne. Współpraca tych elementów powoduje, że auto łatwo się prowadzi, a komfort jazdy jest bardzo wysoki. Przy poprawnie działających częściach układu kierowniczego i zawieszenia, podczas jazdy nie odczuwamy żadnych przykrych objawów. Jazda jest płynna, cicha, a jej tor stabilny. Uszkodzony łącznik stabilizatora potrafi jednak wszystko zepsuć.
Obecnie w pojazdach najczęściej spotykamy dwa rodzaje zawieszenia: zależne i niezależne. W przypadku pierwszego z nich, ruch jednego koła w danej osi wpływa na ruch drogiego. Gdy mamy do czynienia z zawieszeniem niezależnym, sytuacja jest odwrotna. Ruch kół nie wpływa na siebie nawzajem. Tak działa wielowahacz. Niezależnie od rodzaju zawieszenia, łącznik stabilizatora jest nieodłączną częścią pojazdu.
Łącznik stabilizatora jako element zawieszenia
Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem łącznika stabilizatora jest połączenie stabilizatora z wahaczem lub kolumną zawieszenia (najczęściej amortyzatorem). Dzięki jego prawidłowej pracy możliwe jest sprawne kierowanie pojazdem podczas wykonywania manewrów skrętu. Za jego przyczyną, każde z kół przylega do powierzchni jezdni w jednakowym stopniu. Dobra przyczepność to podstawa bezpieczeństwa, zwłaszcza gdy osiągamy duże prędkości oraz pokonujemy wiele zakrętów. Ta część zawieszenia jest jedynym elementem, który bierze udział w procesie przenoszenia w płaszczyźnie poziomej sił powstających podczas pokonywania zakrętów.
Końcówka drążka kierowniczego zapewnia połączenie zwrotnicy koła z całym układem kierowniczym. Przenosi ona ruch rąk kierowcy na ruch kół, a w konsekwencji odpowiada bezpośrednio za poruszanie się samochodu. Należyta i zsynchronizowana praca kół jest zatem zasługą skomplikowanej współpracy układu kierowniczego i zawieszenia.
Łącznik stabilizatora zwykle instalowany jest zarówno na osi przedniej pojazdu, jak i tylnej. Montowane w różnych pojazdach różnią się od siebie wieloma parametrami, przede wszystkim długością, sztywnością i kształtem. Są niezwykle wrażliwe na jakość nawierzchni, po której porusza się samochód. Dlatego też, ze względu na liczne koleiny, dziury i wyboje, tak często psują się w pojazdach jeżdżących po polskich drogach.
Awarie
Elementy układu kierowniczego i zawieszenia współpracują ze sobą podczas każdej jazdy samochodem. Ze względu na wysoki poziom ich eksploatacji, niezwykle często w pojazdach zdarzają się ich usterki. Stuki w maglownicy, luz na przekładni kierowniczej, wycieki oleju, dziwne odgłosy dochodzące spod maski – te objawy powinny wzbudzać nasz niepokój. Gdy usłyszymy stuki i skrzypienie z okolic kół, powinniśmy zastanowić się, z jaką awarią mamy do czynienia. Usterki zawieszenia dają bowiem podobne objawy, co usterki układu kierowniczego. Często bywa i tak, że gdy awarii ulega jeden z elementów układu, pociąga za sobą usterkę kolejnego. Jeżdżąc z uszkodzonym łącznikiem stabilizatora, przyczyniamy się ponadto do zwiększonego zużycia opon.
Niebezpieczne dla nas i dla innych użytkowników ruchu drogowego jest zarówno przemieszczanie się pojazdu z uszkodzonym zawieszeniem, jak i jazda z zepsutą maglownicą. Obie usterki mogą się bowiem przyczynić do zmniejszenia przyczepności kół samochodu do nawierzchni oraz zaburzenia toru jego jazdy. Co więcej, w skrajnych przypadkach awaria może spowodować sytuację, w której całkowicie stracimy panowanie nad pojazdem. Wówczas już tylko krok dzieli nas od tragedii. Zapobiec takim wypadkom może regeneracja przekładni kierowniczej i wymiana zużytych części zawieszenia. Ich bowiem nie da się zregenerować.
Naprawa
Łącznik stabilizatora nie kosztuje zbyt wiele. Jego wymiana w serwisie nie jest zbyt skomplikowana, ale często jest droga. Dlatego też wielu kierowców decyduje się na samodzielną wymianę tej części. Wystarczy podnieść samochód, odkręcić koło i zdemontować łącznik od wahacza i od drążka stabilizatora. Część tę powinniśmy wymieniać w parze z łącznikiem znajdującym się przy przeciwległym kole.
Łącznik musimy wymienić zawsze, gdy wyczujemy luzy na przegubach kulistych, zobaczymy na nim popękane gumowe elementy lub rdzę. Kupując nowy łącznik, warto zwrócić uwagę, by raczej był on zgrzewany, a nie spawany. Znacznie zwiększy to bowiem jego wytrzymałość.