Wyciek z maglownicy – jak sobie z nim poradzić?

Przekładnia kierownicza, zwana również często maglownicą, ulega usterkom i awariom podobnie jak niemal każda część pojazdu. Zadaniem kierowcy jest niedopuszczenie do wystąpienia poważnych szkód, które mogłyby skutecznie unieruchomić samochód. Wyciek z maglownicy często jest jedną z pierwszych oznak, że układ kierowniczy naszego samochodu nie działa najlepiej. Dla własnego bezpieczeństwa zalecamy jak najszybszy kontakt ze specjalistą.

Inne objawy zepsutej przekładni kierowniczej również są łatwe do zaobserwowania. Występują dobrze słyszalne stuki w maglownicy i pod maską samochodu, zgrzyty, a nawet ciągłe pukanie. Kierowca odczuwa nieprawidłowości w działaniu kierownicy, zwłaszcza w postaci luzu lub blokady, a w gorszym przypadku awarii układu wspomagania. Wyciek z maglownicy oraz inne objawy uszkodzeń układu powinny zostać szybko zdiagnozowane.

Wyciek z maglownicy

Jeśli zauważymy wyciek z przekładni kierowniczej w naszym pojeździe, nie powinniśmy zwlekać z wizytą u mechanika. Jeśli nasza reakcja będzie odpowiednio szybka, unikniemy poważniejszych usterek i awarii samochodu. Najczęściej do przywrócenia pełni sprawności wystarczy wymiana uszczelnień, uzupełnienie płynu i kontrola jakości. W przypadku, gdy do układu zdąży się dostać piasek, woda lub inne zanieczyszczenia, sprawa nie jest tak prosta.

Substancje, które dostają się do wnętrza przekładni kierowniczej przy rozszczelnieniu instalacji, systematycznie wypłukują coraz większą ilość płynu. Powodują również korozję, która jest niebezpieczna dla całości układu. Nieszczelny układ szybciej ulega zatarciu, zębatki wyłamują się lub wyszczerbiają, a wszystko to na skutek zwiększenia siły tarcia poprzez zmniejszenie ilości substancji smarującej.

Wyciek płynu z maglownicy wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo poruszania się samochodem. Brak smaru w układzie kierowniczym powoduje wiele utrudnień występujących podczas kierowania pojazdem. Począwszy od luzów i blokad na kierownicy, poprzez usterki układu wspomagania, na niekontrolowanych zmianach toru jazdy kończąc. Te ostatnie mogą być najbardziej niebezpieczne. Ze względu na nieprzewidywalność samochodu i brak jego sterowności, pojazd posiadający wyciek z maglownicy powinien zostać unieruchomiony do czasu usunięcia usterki. Ponieważ objawy usterki nie pojawiają się z dnia na dzień, ale narastają stopniowo i zbiegiem czasu, nie powinniśmy usypiać swojej czujności. Niepokojące stuki i wrażenie zmiany sposobu prowadzenia – to pierwsze oznaki zbliżających się problemów.

Możliwe rozwiązania

Najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z części najwyższej jakości. Jeśli uszczelniacze zamontowane w maglownicy są marnej jakości, nic dziwnego, że po niedługim okresie eksploatacji pojazdu będziemy zmuszeni do ich wymiany. Wyciek z przekładni kierowniczej będzie najpewniej pierwszym z zauważalnych objawów uszkodzeń.

W przypadku, gdy podejrzewamy usterkę przekładni kierowniczej, nie powinniśmy diagnozować jej na własną rękę. Niewprawne oko nie zauważy bowiem wielu niuansów, które mogą świadczyć o rozpoczynającej się w układzie kierowniczym awarii. Rozwiązania, jakie powinien zaproponować nam doświadczony mechanik to: regeneracja przekładni kierowniczej, jej wymiana na nowy lub używany odpowiednik. Wybór działania zależy do nas. Pojazd i tak musimy na pewien czas unieruchomić. Czy to ze względu na przekazanie maglownicy do regeneracji i oczekiwanie na wykonanie usługi, czy oczekiwanie na realizację zamówienia nowej części. Ta regenerowana jest jednak o wiele tańsza niż nowa, a jakością dorównuje jej stuprocentowo. Często właściciele warsztatów samochodowych udzielają gwarancji na zregenerowaną maglownicę, dzięki czemu zyskujemy pewność odpowiedniej jakości i sprawności elementu. Właśnie tak jest u nas.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Wielu awarii można uniknąć, odpowiednio dbając o pojazd, w tym również nie ingerując zbytnio w tzw. tuning. Zbyt szeroki profil opon, zbyt duża moc, szybka zmiana biegów – to działania, które skutecznie mogą skrócić żywotność nie tylko maglownicy, ale wielu innych układów. Jeśli nie chcemy, by w naszym samochodzie wystąpiła poważna awaria przekładni kierowniczej, powinniśmy dbać o jej dobry stan techniczny podczas eksploatacji pojazdu. Zalecamy terminowe wykonywanie przeglądów okresowych oraz dbałość o poszczególne części pojazdu. Jeżeli oddajemy samochód w ręce mechanika, możemy śmiało poprosić go o dodatkowe sprawdzenie stanu przekładni kierowniczej. Często zdarza się bowiem tak, że do jej pełnej, wieloletniej sprawności wystarczy regularne czyszczenie.

Przekładnia kierownicza, ze względu na swoje umiejscowienie w samochodzie, narażona jest na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych. Najwięcej szkody może jej wyrządzić zwykła woda. Osadzając się na poszczególnych elementach maglownicy, doprowadza do wystąpienia korozji. Rdza natomiast przyczynia się do utraty szczelności pomiędzy częściami układu.

Jeśli zaniedbamy nasz samochód, a w związku z tym stan techniczny układu kierowniczego nie będzie dobry, czeka nas regeneracja przekładni kierowniczej bądź jej wymiana. To koszt od kilkuset do nawet tysiąca złotych. Warto więc poświęcić samochodowi trochę czasu i uwagi, aby w przyszłości zaoszczędzić własne pieniądze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Main Menu

661 355 977